Temel SEO İpuçları


Yazımız en son 24 Temmuz 2015 tarihinde güncellenmiş ve 23 defa okunmuş.

Okuduğunuzda hemen hemen her sitede bulunan “şunu yapın, bunu yapın” diye telkinler vermeyen ve Temel SEO kavramını köklüce ele alan yazıya hoş geldiniz.

İşin püf noktası, siz mi SEO yapacaksınız, yoksa başkasına mı yaptırmayı düşünüyorsunuz, buna karar vermek. Açıkçası kendi yapacağınız işlem ve diğerlerine yaptıracaklarınızla arada dağlar kadar fark olmadığını söyleyerek başlamalıyım. Günümüzde SEO (Search Engine Optimisation / Arama Motoru Optimizasyonu) iç ve dış, şu veya bu sistem gibi çeşitli kategorilere ayrılmış olsa da, her şeyde olduğu gibi burada da kaynak ve hedef tek olmalı. İnsan kişiliği ve karakteri gibi, toplum içerisinde ne ifade ettiğiniz, sizin tavırlarınıza ve hedeflerinize bağlıdır. Burada da SEO yaparken bunları göz önünde bulundurmanız iyi olacak.

Temel SEO Deyince Aklıma Ne Gelmeli?

Elbette sadece “SEO” değil. Eklenti değil, karmaşa değil, kodlama değil, Google değil ve hiçbir tekil kriter değil. Bunların herhangi biri “kesinlikle budur” dedirtiyorsa, bu işte alınacak çok yolunuz var demektir. Aklınıza gelmesi gereken şeyler optimizasyon, yani hız, güvenilirlik, özgünlük ve mantık olmalı. Özellikle mantığı kavrarsanız, çok şey kazanırsınız.

Nereden Başlayacağım?

Bu soruya vereceğimiz yanıt kadar, “ne hedefliyorum” sorusu da önemli. Amacınız bir şirket ve/veya grubu tanıtmak, kişisel bloğunuz üzerinden para kazanmak, geçici heveslere popülarite kazandırmaksa hiç uğraşmayın. Bunların hiç biri için SEO size yardım edemez. Eğer SEO yapacaksanız, (dikkat edin SEO kasmak diye saçma bir tabir kullanmıyorum) kararlı, ileriye dönük ve hedefleri olan bir sistem için kendinizi yormayı deneyin. Sonuç almak istiyorsanız, sabretmeyi bilmelisiniz. Küçük çaplı bir işletmeyseniz, dengi bir çalışma muhtemelen sizin için yeterli olacaktır.

Ne Kullanmam Gerek?

Bir adet domain, bir adet hosting, çalışan bir site ve küçük çaplı da olsa araştırma yetisi sizin için başlangıçta kâfi olan şeyler. E tabi “sitemi kurmasam ne diye buraya göz atayım be adam?” diye sorabilirsiniz, fakat kurulmuş olduğu iddia edilen ama bence çöp değeri taşıyan yüzlerce site sayabilirim. Temel olarak Photoshop, Dreamweaver, WYSIWYG Web Builder gibi araçlar, içeriğinizi oluşturmada size yardımcı olacaktır. Eğer bir CMS kullanıyorsanız (WordPres, Joomla v.b) bu durumda tamamen PHP & ASP kodlama ve eklentileriniz ön plana çıkıyor.

Tasarım ve İçerik Önemlidir

Hiç kimse bir siteye çoğul bir amaç için girmez. Hedeflerinizden bahsettik, eğer bir sosyal medya platformu ya da sohbet sitesi açmayı düşünüyorsanız, içeriğinize ekonomi, gündem v.b gibi her kesime hitap eden şeyler yerine, amacınıza uygun grafikler ve yazılar yayımlayın. Tasarımınız sade, akıcı, yormayan ve kod çöplüğüne dönmemeyi başarmış olmalı. Her sitede “öneri” gibi görünen kodları sitenize eklemek size bir şey kazandırmayacağı gibi, çok şey kaybettirebilir.

Yapmamanız Gerekenler

Neden mi bahsediyoruz? Yok efendim “siteni arama motorlarına kaydet”, yok efendim “backlink al”, yok efendim “link değişimi” gibi saçma ve akla mantığa sığmayan yöntemlerden kesinlikle uzak durun. Backlink tabi ki önemli, fakat illa yapacaksınız ve bu bir kriterdir diye bir kaide yok, sonradan düşünürsünüz.

Google Neyi Seviyor?

İşte temel konu bu, Google dünyadaki tek arama motoru değil. Bunun yanında Yahoo, Bing, Yandex gibi dünya çapında bilinen ve kullanılan arama motorları var, ve siz hepsine hitap etmek zorundasınız. Bu sistemlerin hepsinde siteniz kayıtlı olsun ve Webmaster Araçları bölümlerini kullanın. Site haritasını  mutlaka oluşturun, bu en önemli adımlardan biri.

Güvenliğinizi Sağlayın

Kapalı kalan ve/veya sürekli hata veren siteleri hiç kimse sevmez, bir daha girmek bile istemezler. Hele hele yeni başlıyorsanız, kullanıcılarınızın gözünde iyi bir izlenim bırakmanız gerekir. Herkes aradığını bulabilmeli, bulduğu şeyler de işe yarar şeyler olmalı. Bilindik ve temel .htaccess önbellek yöntemlerini uygulayın, URL yapınızı ister eklentiyle ister kodlarla sağlam ve anlaşılır tutun, gereksiz kodlama ve cafcaftan kaçının.

Sorularınız mı var? Takıldığınız yerleri bana sorun, yorumlarınızla veya iletişim sayfamızdan bizlere ulaşın.

Fatih M. BAŞARAN